fluga

Makrofotografering – Workshop

av Patrik Almblad

Tänkte hålla en workshop i makrofotografering, tillfället är anpassad för nybörjare så alla är välkomna.

När: 11 oktober 2020
Tid: 13:00 – 15:00
Var: Klubblokalen, Dalkarbyvägen 4, MARIEHAMN

Vad kommer tas upp?

Jag kommer gå igenom grunderna gällande makrofotografering.

  • Kameror
  • Objektiv
  • Försättningslinser / Mellantuber / Förstoringsringar
  • Kamerainställningar
  • Kringutrustning
  • Diffraktioner
  • Hur man gör en egen softbox för makrofotografering
  • Handhållen / Stativ fotografering
  • Focus Stacking
  • Lite övriga tips och tricks
  • Vi kommer tillsammans att prova fotografera mindre ting, så att man får en känsla av det då skärpedjupet inte blir allt för djupt.

    Vi kommer också tillsammans få prova och lära att fotografera för att göra en Focus Stacking bild. Vid Focus Stacking så förflyttar man fokusen vid varje bild man ta, och i slutet så gör man alla dessa bilder man har tagit till en bild. Det finns några olika program som man kommer använda, men jag kommer först och främst använda Zerene Stacker. Zerene Stacker är har en prov version i 14 dagar, om man skulle vilja installera det och prova på sin egen dator så kan det vara bra om man tar med sin laptop.

    Om jag har glömt något att ta upp så kommer vi gå igenom det tillsammans.

    Vad behöver deltagarna ta med sig?

    För att göra det enkelt, då alla har olika tillverkare av kameror, objektiv, blixt, stativ, etc, så ta gärna med er eran egen utrustning så kan vi ta och titta hur allt fungerar på just eran kamera. Kom också ihåg att ta med manualerna till kameran, blixt eller det som du tror att man kommer att behöva.

    Så ta med dessa till tillfället:

  • Den kamera som ni använder + Manual
  • Objektiv, eller
  • Blixt
  • Stativ
  • Egen Laptop (för Focus Stacking)
  • Anmäl sig till workshopen

    Anmäl er gärna till tillfället, då vet jag hur många som kommer och hur mycket material jag ska skriva ut. För att anmäla sig så krävs det att man är medlem i Fotoklubben Obscura.

    Skicka anmälan till följande e-post: patrik.karl.almblad@gmail.com

    Frågor kan också hänvisas till e-posten, eller så kan ni höra av er via Facebook till mig.

    God fortsättning
    Patrik Almblad